2019. június 10., hétfő

Random bejegyzések a random orosz kutatóútról 6. - hakni Karsashurban


Udmurtia olyan csodálatos volt, amilyen szokott lenni. Izsevszk vagány és és urbánus, Sarkan megye gyönyörű és idilli. Iyulia még mindig imádnivaló, a komikus egyéniségű mopszával és a borzasztó kedves vőlegényével együtt. A verandán aludni, friss shangi illatára ébredni, mentateát szürcsölni, kertet gazolni, nyílt tűzön sütögetni… tudtam, hogy nem tudok még egyszer ugyanabba a folyóba lépni, így megpróbáltam új és új dolgokat felfedezni Sarkan megye eme keleti, eldugott szegletében. Ebben segített, hogy két napot Karsashurban töltöttünk, ahol Daniil szülei még nem ismernek engem, mint a tenyerüket, így jól elszórakoztunk, és még a suliba is elvittek.

Nem vártam nagyon sokat a karsashuri látogatástól: 7-9 éves gyerekeknek kellett volna előadnom, és leginkább arra számítottam, hogy csendben, megkukulva fognak ülni és már csak az ebéden fog járni az eszük. Nem beszélve az értékelhetetlen udmurt- és orosztudásomról. Szerencsére Iyulia ott volt, hogy átsegítsen a nyelvi akadályokon, és meglepődve tapasztaltam, hogy az előadásom még el sem kezdődött, pár gyerek máris ránk tapadt és velünk grasszált mindenfelé, az angol nyelvű beszélgetésünket hallgatva. Átöltöztem a népviseletembe, aztán bedugtak minket az addigra megtelt osztályterembe (a közönség egy része tanárokból állt), kiállítottak engem az osztály közepére, és várták, hogy akkor most produkáljam magam.

Na de nem azért vagyok veterán haknizós, hogy ilyen helyzetek zavarba ejtsenek, mit nekem az, hogy ez egy falusi suli, a gyerekek udmurtok és nincs közös nyelvünk: elkezdtem kicsit magamról mesélni, majd gyorsan Magyarországra tereltem a szót: ki tudja megmutatni a térképen? Ez jó kezdésnek bizonyult, így hirtelen ötlettől vezérelve elővettem a Magyarországos diasoromat, amit a mariknak csináltam, hogy mutassak pár képet. A gyerekeknek különösen Budapest tetszett és az erdei állatok, és mindig nagyon mosolyogtak, amikor valamit udmurtul próbáltam mondani. Hála Istennek a nyelvtörőket is nagyon élvezték, és az is átjött nekik, amikor udmurtul és magyarul is felírtam ugyanazt a mondatot, és átlátták a hasonlóságot. Aztán hegedültem nekik egy kicsit, majd énekeltem is, és páran ki is próbálhatták a hegedűt (persze nagyon nagy volt szegényeknek, a kici ujjaikkal alig bírták lefogni a húrokat). Aztán pedig, hirtelen ötlettől vezérelve, kitaláltam, hogy ha megmondják a nevüket, én megmondom annak a „magyar verzióját”. Na ettől megvadultak. :) Persze valószínűleg nem mindegyik volt akkurátus, de nem is ez volt a lényeg, csak hogy mondjak valamit nekik, amin nevethetnek.

Lassan lejárt az időm, és közeledett az ebédidő is, így szélnek eresztettük a nebulókat, de fülig érő vigyorral pakolásztuk össze a cuccainkat. A takarító néni lelkesen mesélte, hogy még a menzára szaladva is a „magyar neveiket” ízlelgették. Bogi, szerintem erre egész életükben emlékezni fognak, mondta Iyulia. Remélhetőleg! Én biztosan. :) Illetve szöget ütött a fejembe az ötlet, hogy Udmurtiában is kéne haknit szervezni. (Vajon hány alkalom után kapcsolna le az FSZB?)
Ez vol az én ajándékom Karsashurnak, és Karsashur ajándéka nekem. Meg a muncsó, a shangi, a beszélgetések. Kozinóban idén állt a bál, Sztasz és Anyuta családja sürgött-forgott, én csak ritkásan tudtam besegíteni, de az egész napos udmurt csacsogástól legalább kb. visszatért a nyelvtudásom.

Udmurtia édes és szépséges, mint egy távolba szakadt kedves, de ideje visszatérnem az "igazihoz".

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése