2019. június 9., vasárnap

Random bejegyzések a random orosz kutatóútról 5. - ой, Инмаре


A levegő majd’ kicsattant a frissességtől, amerre a szem ellátott, fenyő- és nyírligetek. Sötétbarna rönkházak tarkították a domboldalt, a völgyben, bár nem látszott, két forrás volt - egy „élő” és egy „halott”. (Az „élőből” lehet inni, a „halott” vizét gyógyításra, elsősorban borogatások készítésére használják.) Udmurt népviseletes idegenvezetők meséltek a helyszínről a csoportokra szakadozott konferencia-résztvevőknek, rendezett káoszban vándoroltak épületről épületre. Magas fű, földút és vadvirágok mindenhol. Itt-ott egy macska sompolygott körülöttünk.

Én nem először voltam a Ludorváj skanzenben (ahogy gondolom az emberek többsége sem), az orosz nyelvű idegenvezetés sem izgatott annyira, úgyhogy inkább szabadon kószáltam, élveztem a természetet, és azt, hogy újra Udmurtiában vagyok. Nem voltam benne 100%-ig biztos, hogy szabad-e, de végül mégiscsak nekiálltam virágokat leszedni és koszorút fonni belőlük.

Rét, mocsár, liget, ház, fadeszkás ösvény, forrás (ahol kapunk egy kanál szamagont aka „pálinkát”), újra rét, tűzrakóhely, szentély, malom, hinták, aztán hoppá, terített asztalok és lendületesen dübörgő udmurt slágerekbe torkollik a túra. Néhány kör pöśatem után a DJ lekeveri a diszkót és előkerül a harmonika és a vendéglátók élőben kezdenek el dalolászni. Mi sorba állunk perepecsért és tabanyért. Jeremy velem szemben ücsörög, Gergőnek etimológiák jutnak eszébe, Anna mellettem magabiztosan társalog különböző nyelveken, a jobb oldalamon Luca ül megilletődötten. Az udmurtok táncolni kezdenek, bevonszolják a vendégeket is maguk mellé. Kolja Anisimov felkap engem, de sajnos nem együtt táncolunk, párcserélős a koreográfia.

A nap egyre hegyesebb szöget zár be a földdel, a fűszálak narancssárgás színt kapnak. Elmegyek a „mosdóba”, aztán nincs is kedvem visszamenni a többiekhez. Inkább csak nézem a Ludorváj tökéletesen elrendezett domboldalait. A kovyš és a sok kedves ismerős hangja nyomokban eljut hozzám, én pedig bámulok szembe a nappal. Mire is várok épp? Éppen annyira erős a késztetés arra, hogy bedobjam magam a tánc közepébe, mint hogy eltávolodjak mindenkitől, és kvázi madártávlatból gyönyörködjek a népviseletes udmurt néptáncosokon, a skanzen épületein, a šuldyrjaškodó vendégeken. Érzem már az esemény megrendezett voltát, de kb. ilyen dolgok azok, amelyektől beleszerettem a FU világba.

Itt van minden, amit imádok, de az ilyenkor érezni szokott őrült boldogság valahogy otthon maradt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése