2018. július 11., szerda

Lö random orosz út 4. - Láv in Izsevszk


Gyönyörű narancssárga az ég alja, a vonat lelkesen zötyög Kazány felé, velem a fedélzeten. Én, miután Kizner településig egy fapados, helyjegy nélküli vagonban zötyögtem tatárul vihorászó nők társaságában, átszállás után (van egy hangulata annak, amikor tökegyedül átszállok egy totál ismeretlen faluban Udmurtia szélén) úgy döntöttem, hogy megér nekem 40 rubelt az első osztályú (=ülésekkel rendelkező vagonba szóló) helyjegy. Kicsit még mindig rettegek, hogy minden rendben megy-e majd Kazányban, be tudok-e csekkolni a hostelbe este fél 12-kor, és másnap sikerül-e marsrutkával áttranszportálni magam Joskar-Olába, de eddig minden relatíve rendben van. Eltekintve attól, hogy nem tudom, van-e vécé ezen a vonaton. Ez azért nem egészen mindegy egy 6 órás úton.

Örülök, hogy most vállalkoztam erre az útra, mert a magányos közlekedés, a saját magam általi szervezés mos elég nagy élmények. Senki nem tölti fel a napom programmal, senki nem intézi el a dolgokat helyettem. Persze fogják a kezem, ahogy Julia is fogta a kezem, mikor Pavel kihajított Bygyben, meg elhoztak Izsevszkbe, meg segített a pályaudvaron jegyet venni, meg Tanja is mindig ír, hogy mi a helyzet velem - de gyakran bizony nekem kell helyt állnom, és meglepően jól szokott sikerülni.

Ó Izsevszk, te csúnya de mégis szép gyárváros! Az emlékek, amik ide kötnek! Az első hosszabb oroszországi utam! Valamit nagyon imádok ezekben a széles, nyírfákkal teli, állandóan lejtő utakban, százféle de mégis rendezett kockházakban, hepehupás és lépcsős járdákban, ilyen-olyan helyekben, bárokban, szalonokban. Azt, hogy milyen Oroszországban a normális, itt tanultam meg. Legszívesebben egyedül róttam volna az ismerős utakat fel a Barátság-emlékműig, hogy letekintsek a jó öreg, indokolatlanul csinos víztározóra, amire a város minden pontjából megmagyarázhatatlanul szép a kilátás. De velem volt Julia, akit az időnként eleredő záporok kiábrándítottak a városnézésből, és inkább hatékony akart lenni mint érzelmes, így az egyetemről egyenesen Darali munkahelyére mentünk, onnan az udmurt kézműves termékek boltjába, majd vissza Juliáék helyes lakótelepére. Mint megtudtam, az ő panelükben mind művészek (zenészek, színészek, táncosok, énekesek) laknak (Julia barátja színész), főként fiatalok, a telep tele van gyerekekkel, folyton szuper a hangulat. Julia az erkélyen kihajolva trécselt a szomszédjával, akinek a macskája (Maui) közben végtelen nyugalommal átugrott hozzánk, és a továbbiakban nálunk kolbászolt. Szenzációsnak találtam mindent ebben a furcsa kis művészpanelben.

Az egyetemen random detektívesdibe kezdtünk, hogy vajon, vajon megtaláljuk-e az udmurt nyári egyetemi bandát. Juliával bekukucskátunk minden irodába és tanáriba, különösen ahol kint volt a veraśkiśkom udmurt kylyn matrica, majd miután sehol nem találtunk ismerős arcot, benyomultunk a menzára és lesőállásba helyezkedtünk, hátha megjelennek ebédelés céljából. Remek ötletnek bizonyult, kisvártatva megjelent Petra és Käbi, akik nagyon megörültek nekem, és én is viszont. Hahh, végül mégiscsak sikerült találkozni velük, még Käbivel is, akivel eredetileg a Byg-Byg-ön kellett volna összefutnom, juhé, sugrik a háznál, lehet magyarul beszélni, vannak még rendben lévő dolgok a világban, például az, hogy emberek udmurt nyári egyetemre jönnek. 10 percig otthon és relatíve értelmesnek éreztem magam, a jól ismert környezetben, jólesett.

Sör, pelmenyi, Koivunen úr. Ezeket tartalmazta az CCCP bár, egész pontosan az én asztaltársaságom, és ez tökéletes volt. Zárásig maradtunk, elrepült az idő, és majdnem hazamentünk, de hopp mégsem, mert bizony ide még kell sör, úgyhogy kerestünk még egy nyitva levő bárt, és annak a zárásáig is maradtunk. (Ezen a ponton már hajnali 2 felé járt az idő, és nagyon sok sör elfogyott.) Eh. Volt a beszélgetésben minden, egy ponton konkrétan magyarra váltottam (impresszív módon megértette), meg persze általános ámulat a pincérek részéről, hogy nahát külföldiek, nahát nem esznek semmit a sör mellé (Oroszországban a bárokban nem isznak „csak úgy”, mindig esznek valamit is hozzá).
Egy ponton betaláltak az orosz "értelmiségek" az utcán, és azon kaptam magam, hogy egy mackónadrágos gopnik vizsgáztat udmurtból, ugyanis nem hitte el, hogy valóban udmurtozni jöttem ide, így közölt velem két udmurt szót (mind a kettőt, amit ismer), és "tesztelte", hogy tudom-e a jelentésüket. Átmentem. (Hieno suoritus.) Mikor Koivunen úr megjelent, kicsit lecsihadtak, nyilván, de azért elég nehéz volt őket lerázni.
Hajnalodott már, amikor a taxi hazateleportált, a másnapi gyötrődésben pedig enyhén szégyelltem magam, amiért az egyébként tanárként itt tartózkodó Koivunen urat ennyi sörbe belerángattam. (De én nagyon örültem neki.)

Ó, ’szameg, megérkeztem Kazányba. Vécé nem volt a vonaton. Höjj, ezt a várost is de rohadtul szeretem, de most így az éjszakai fényekben bizony kissé ijesztőnek tűnik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése