2016. július 10., vasárnap

Udmurtiai útinapló 1

Moszkva. A Vaszilij Blazsennij székesegyház tövében ejtőzök, körülöttem esküvői menetek, távol-keleti turisták és indokolatlanul csinos oroszok. Érdeklődéssel szemlélem a menyasszonyokat, nyilvánvaló okokból. Saját csapzottságommal teljesen tisztában vagyok: 1 azaz egy órát sikerült aludnom az éjjel, mert fontosabb volt a réges-rég esedékes lelkizős piknik a tanszék legjobb arcaival a Margitszigeten. Este 8-kor legkésőbb hazamegyek, gondoltam, aha… valamikor fél 11-kor tekertem el a helyszínről azon gondolkozva, miért ittam még whiskyt is. Senkinek nem kívánom a másnapi repülőutat.

Közben az egyik esküvői menet passzív-agresszíven körém pakolt egy csomó virágot meg fotósfelszerelést meg elhelyezkedett a közelemben, így tovább kellett állnom. Eh, jó kis hömpölygő turistamenet, Lenin-mauzóleum, Vörös tér, Kreml, GUM áruház, tányérsapkás rendőrök és fotózkodó járókelők! Ugyanazt a madaras pólót viseltem, mint 3 éve, ugyanaz a békés forgatag kerülgeti a virágágyásokat és szökőkutakat, legfeljebb most főszezonban kicsit többen vannak, és van szelfibotjuk. De én olyan álmos vagyok, hogy még az érzelmek sem tudnak elönteni, hogy lám, mennyi minden történt az a bizonyos hihetetlenül csodás 2013 májusi úthoz képest.


Placckart, a finnugristák közös szerelme. Aki nem tudná, a legolcsóbb jegy az ottalvós orosz vonatokon a placckart, mely során egy-egy vagon afféle hostellé változik, fel- és lehajtható ágyakkal és ágyrészekkel, egy-egy bunkerben kettő-kettő fent és lent. A kalauz kiosztja az ágyneműhuzatokat, és mindenki pillanatok alatt kényelembe helyezi magát, felveszi a pizsit, elkészíti a teácskáját, megfőzi a zacskós tésztát, és a továbbiakban nagyon ügyel önmaga és más emberek nyugalmára. A vonat megnyugtatóan zakatol egész éjjel, az emberek többsége azonnal bekucorodik az ágyába és alszik/pihen, és mivel majdnem mindenkinek túl rövidek a fekvőhelyek, választás elé áll: vagy kinyújtja a lábát, és minden egyes elhaladó beleütközik a talpába, vagy behúzott térdekkel bekkeli ki az utat. Kényelmetlennek hangzik, de megvan az egész hangulata, ahogy a fémtartós sztakánnal vonulunk ki a folyosó végén található szamovárhoz, majmokat megszégyenítő ügyességgel mászunk fel és le a bunkerjeinkbe (én kifejezetten fent szeretek aludni), bután mosolygunk a minket megszólító oroszokra (rád hagyom öregem, biztos igazad van… egy mukkot sem értek belőled), és bámuljuk az idegen orosz falvakat. A Volga-vidék jobban hasonlított az otthoni, vagy a képeken látott tájra. Dombok, lomberdők, szántók, kisebb folyók. Sötétbarna faházak cikornyás ablakokkal. Nem az a kietlenség, amit Sziktivkar felé menet tapasztaltunk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése